Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

torsdag 27. september 2012

Ferien i et nøtteskall!

Jeg og Daniel reiste på ferie til Rio de Janeiro, Salvador og Morro de Sao Paulo (en nydelig øy utenfor Salvador). Vi reiste alene. Vi tok kun taxi/buss til/fra flyplasser og et par ganger i Salvador, men det var forhåndsbestilt. (Så godt som) ingen kan engelsk i dette landet. Vi møtte en gateselger i (den fargerike) gamlebyen i Salvador som kunne litt jalla-engelsk og en gateselger som kunne litt (stygge ord) norsk, ellers, "nada" som jeg ville sagt her. Ingenting! Kroppsspråk ble en viktig detalj, jeg fikk testet meg daglig på det lille jeg kan på portugisisk...

Jeg hadde flere høydepunkt i løpet av ferien...
Rio de Janeiro (bodde gratis hos slektninger av vertsfamilien min):
- Det var flott å oppleve Christo Redentor, Kristus-figuren, men på grunn av alle (nesten bare brasilske) turistene som vimset rundt, dempet det stemningen litt (jeg er ikke veldig glad i store menneskemengeder som består av uvitne turister), men utsikten over hele Rio var ikke til å klage på, derimot syntes Daniel at de 46 gradene var til å klage på, i og med at vi spaserte stort sett hele dagen. Etterhvert som dagen gikk, sa han at han hadde bedt til Gud om litt kaldere vær, noe som gikk i oppfyllelse. Etterhvert som vi gikk nedover igjen, såg vi på skiltene at det gikk en grad ned, for hvert skilt vi passerte. Daniel hadde fått dagens bønnesvar!
- Ellers var Pão de Acucar, Sukkertoppen, det aller beste, på hele turen! Vi hadde overskyet og tåkete vær, ja, til og med litt regn. Så utsikten var litt uklar, men ikke for mye. Der oppe, selv om høydeskrekken (slo Daniel mer enn meg) kunne kjennes litt i magen, følte jeg meg fri. Vi brukte mange timer på å stå med forskjellige gelender, nyte utsikten, kjenne på vinden som rusket i håret, og luktene, jeg elsker sansene mine!!! Vi fikk noen spaserturer i jungelen på toppen, såg noen små rare apekatter som var livredde for noen store svarte fugler som minnet meg om gribbene i "Mowgli i jungelboken".
- Vi bestemte oss for å til strendene, Ipanema, Copacabana osv... I stedet for å ta taxi/tog/buss. Derfor såg vi aldri alle strendene, vi rakk bare en før solen var gått ned. God planlegging!
- Her oppdaget jeg joghurt-is på sitt beste! Naturell joghurt-is med jordbær, kiwi, mango og ananas... Min frokost hver dag, Daniel ville helst ikke ha... Forstår ikke hvorfor! Slik sjappe vil jeg åpne i Tysvær når eg kommer hjem igjen.

Salvdor (bodde på hotell ved stranden, m/ basseng og treningsrom):
- Bob's Burger, en forbedret variant av McDonalds, om det er mulig... Her inntok vi et par burgere og et par is. Hver dag spiste vi is, hver dag!
- Jeg fikk trent såpass godt her at livet føltes helt problemfritt!

Morro de Sao Paulo (bodde i en hytte ved stranden):
- Denne øya er et ferieparadis, for kjærester, ektepar, familier, ensomme. Alle!
- Vi kunne ha: ridd på hester, kjørt vannscooter, hoppet i strikk-ish fra et fjell og ned i sjøen, vært på byen om kveldene, spilt beach-volley, spilt fotball med de lokale, spist på mer enn en god restaurant...
- Men vi: bada i bassenget, bada på stranden, jeg kjøpte meg en brasiliansk bikini (så godt som ingen klær på kroppen), jogga litt, hørte på musikk, såg filmer, gikk på hotellets restaurant hver dag, spilte bondesjakk og hang i hengekøyer.
- Landkrabber, det var landkrabber og hull over alt, den ene morgenen tømte jeg masse vann i et av hullene, og fikk se en av krabbene på nært hold... Hehe!
- Det var en opplevelse å ta buss fra "sentrum av øya" til hotellet/hytta vår, bussen hadde ingen dør, vinduene var grodd fast, setene var fra forrige århundre og veien likedan. GØY! Båtturene og bussturene som måtte til for å komme til øya var ikke så aller verst de heller. Mye vakkert landskap i Brasil, så variert!

Når jeg skulle legge meg om kveldene hadde jeg skitne føtter, du kunne se at jeg hadde brukt klikk-klakker. Ingenting er bedre enn å legge seg når du har nyvaska føtter. God ferie!
Naturell joghurt-is med frukt og bær, nam!
"Sukkertoppen" i bakgrunnen...
Apekatter til besvær, de fikk trafikken til å stilne... 
Christo Redentor!
God utsikt over Rio de Janeiro. Dagens sitat av Daniel: "Eg har sje våre fanga før, men nå e eg heilt fri". Virkelig en frihetsfølelse å være på "Sukkertoppen"!
Vinden rusker godt i håret, og litt inn til sjelen også...  
Nok av trær å velge mellom i jungelen, jeg fikk teste opp til flere av dem! 
Pão de Acucar eller "Sukkertoppen" som vi nordmenn kaller fjelltoppen for. Nydelig!
STORE skilpadder, et ferieparadis vi besøkte en dag i Salvador. Kunne godt hatt hele ferien min der! 
Henna-tattoo av iguan, kunne godt hatt den der permanent...
Den fargerike gamlebyen i Salvador, gatemusikkanter, gateselgere, kunst, mangfold, farger, lukter og lyder. Spennende! 
Ståplasser på ferjen. Hvor skal vi av? Hvor lang tid tar det? Vet du hvor vi skal... Vi spør hverandre. Ingen vet, vi følger strømmen... Vi tror vi er på riktig sted til riktig tid, og håper at vi ender opp på det rette hotellet til slutt...
Hotellet vårt bestod av mange små og søte hytter, en restaurant, en strandbar som hadde døgnåpent, to basseng, strand, stor og fin hage, mange landkrabber og en lobby hvor de solgte bikinier, klær, tannbørster, solkremer og diverse... 
Dagens selvportrett. Fin glød, som viste seg å være solbrenthet når kvelden etterhvert kom sigende! 
Daniel tok seg en joggetur på stranda i solnedgangen. Ikke feil! 
Her kan jeg godt tenke meg en ny ferie før jeg drar mot kulden igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar